Monday, September 2, 2013
Home »
ထားဝယ္အေၾကာင္း
» လူမ်ဳိးစကားနဲ႔ စာေပ (သုိ႔မဟုတ္) သမုိင္းကုိ ျပန္လည္ခံစားျခင္း အပုိင္း (၂)
လူမ်ဳိးစကားနဲ႔ စာေပ (သုိ႔မဟုတ္) သမုိင္းကုိ ျပန္လည္ခံစားျခင္း အပုိင္း (၂)
လူမ်ဳိးတစ္မ်ဳိးမွာ သမုိင္းဆုိတာ ရွိစၿမဲပါ။ သမုိင္းမရွိရင္ အဲဒီလူမ်ဳိးကုိ လူမ်ဳိးတစ္မ်ဳိးလုိ႔ သတ္မွတ္ရတာ အေတာ့္ကုိ ခက္မွာ ေသခ်ာပါတယ္။ ျမန္မာႏုိင္ငံသမုိင္းမွာ ထင္ရွားခဲ့တဲ့ ဗိႆႏုိး သေရေခတၱရာတုိ႔ သမုိင္းဟာ ပ်ဴတုိ႔ရဲ႕ အေျခအေနကုိ ေဖၚျပေနသလုိ ျမန္မာ (ဗမာ) လူမ်ဳိးတုိ႔ရဲ႕သမုိင္းအစကုိေတာ့ ပုဂံနဲ႔ မွတ္တမ္းတင္ခဲ့ပါတယ္။ ပုဂံကုိ အေနာ္ရထာ တည္ေထာင္ခဲ့တယ္လုိ႔ အသိမ်ားေနေပမဲ့ တကယ္ေတာ့ ဘုရင္အေနာ္ရထာ အရင္ပုဂံကုိ တည္ေထာင္ခဲ့တဲ့မင္းက ပ်ဥ္ျပားမင္းပဲ့ျဖစ္ပါတယ္။ ပ်ဴႏုိင္ငံေတာ္ ပ်က္စီးသြားျပီးေနာက္ ပုဂံကုိ ပထမဆုံး ျမန္မာေနျပည္ေတာ္အျဖစ္ ေအဒီ (၈၄၉) ခုမွာ တည္ေထာင္ခဲ့တာပါ။ ျမန္မာတစ္ႏုိင္ငံလုံးစည္းလုံးေအာင္ ပူးေပါင္းၿပီး ပထမျမန္မာႏုိင္ငံေတာ္ကုိ တည္ေထာင္ခဲ့တာကေတာ့ ဘုရင္အေနာ္ရထာေပါ့။ အဘိသိက္ခံတဲ့ႏွစ္ ေအဒီ (၁၀၄၄)ပါ။ ဘုရင္အေနာ္ရထာရဲ႕ေက်းဇူးေၾကာင့္ ျမန္မာမ်ား ဗုဒၶဘာသာကုိ တရား၀င္ ကုိးကြယ္ခြင့္ရခဲ့သလုိ သူ႔ရဲ႕အေျမာ္အျမင္ ေကာင္းမႈေၾကာင့္ ေအဒီ (၁၁) ရာစုမွာ ျမန္မာမ်ား ျမန္မာစာကုိ ကုိယ္ပုိင္စာအျဖစ္ စတင္သုံးစြဲခြင့္ရျပန္ပါတယ္။ ျမန္မာစာကုိ စာအေနနဲ႔ ပထမဆုံးမွတ္တမ္းတင္ခဲ့တာကေတာ့ ရာဇကုမာရ္ ေက်ာက္စာ (ေခၚ) ျမေစတီေက်ာက္စာပါပဲ။ ဒီေနရာမွာ သတိထားမိတာေလးတစ္ခုက စာေပတစ္ခုကုိ အမ်ားသုံးအျဖစ္တီထြင္ ရတာ ျပည္သူအမ်ား အသိအမွတ္ျပဳေအာင္ လုပ္ရတာဟာ ႏွစ္အေတာ္မ်ားမ်ားအခ်ိန္ယူခဲ့ရတယ္ဆုိတာကုိပါ။ ဘုရင္အေနာ္ရထာလက္ထက္ကတည္းက မြန္၊ ပ်ဴ ပါဠိကုိ အေျခခံျပီး တီထြင္ခဲ့တဲ့ ျမန္မာစာကုိ ဘုရင္အေနာ္ရထာ ေနာက္မင္းျဖစ္လာတဲ့ ေစာလူးဘုရင္နဲ႔ ဘုရင္ က်န္စစ္ (မင္းက်န္စစ္) တုိ႔ လက္ထက္မွာေတာင္ ကၽြမ္းက်င္စြာအသံုးျပဳခဲ့တာကုိ မေတြ႔ခဲ့ဖူးဘူးဆုိရမွာပါ။ ဘာျဖစ္လုိ႔လဲဆုိေတာ့ ရာဇကုမာရမင္းသားရဲ႕ ျမေစတီေက်ာက္စာက မင္းက်န္စစ္ နတ္ရြာမစံခင္ေလးမွ ေပၚေပါက္လာတာမုိ႔ပါ။ ဘုရင္အေနာ္ရထာနဲ႔ မင္းက်န္စစ္ရဲ႕ ေက်းဇူးတရားမ်ား ႏွလုံးသားထဲမွာ ပဲ့တင္ထပ္ေနတုန္းပါပဲ။ သူတုိ႔ရဲ႕ ေက်းဇူးေတြေၾကာင့္ပဲ မွန္ကန္တဲ့ဘာသာနဲ႔ စာေပမ်ားကုိ ေလ့လာခြင့္ရခဲ့တာပဲ့ေလ။ အခုလုိမ်ဳိး ေလ့လာခြင့္ရတာ ထား၀ယ္သမုိင္းကုိ ဖတ္ႏိုင္တာဟာ သူတုိ႔ရဲ႕ေက်းဇူးေၾကာင့္ဆုိတာ ဘယ္လုိမွ မျငင္းႏုိင္ပါဘူး။ ျမန္မာလူမ်ိဳးရဲ႕ သမုိင္းဟာ ရွည္လ်ားတယ္ဆုိရမွာပါ။ ပုဂံျပည္ႀကီး ပ်က္စီးသြားျပီးေနာက္ ေခတ္အမ်ဳိးမ်ဳိးကုိ ျမန္မာလူမ်ဳိးနဲ႔ ျမန္မာျပည္သူမ်ား ျဖတ္သန္းေက်ာ္လႊားခဲ့ရပါတယ္။ ျမန္မာေတြရဲ႕ ေခတ္အဆက္ဆက္ကုိ ဒီလုိေလး မွတ္သားရဖူးပါတယ္။ ပုဂံ၊ ပင္းယ၊ အ၀ (အင္း၀)၊ ဟံသာ၀တီ၊ ေတာင္ငူ၊ ေရႊဘုိ၊ ကုန္းေဘာင္၊ စစ္ကုိင္း၊ အမရပူရ၊ ရတနာပုံဆုိျပီးေတာ့ေပါ့။ ျမန္မာမ်ားရဲ႕ ေနာက္ဆုံးမင္းကေတာ့ ရတနာပုံမင္းေနျပည္စံ ဘုရင္သီေပါပါပဲ။ ပ်ဴလူမ်ိဳးမ်ား ျမန္မာ့သမုိင္းေပၚက ေပ်ာက္သြားျပီးေနာက္ အစားထုိး ၀င္ေရာက္လာတဲ့လူမ်ိဳးကေတာ့ ျမန္မာ (ဗမာ) လူမ်ိဳးမ်ားပါ။ ျမန္မာလူမ်ဳိးမွာ တိက်တဲ့သမုိင္းရွိသလုိ ထား၀ယ္ လူမ်ဳိးမွာလဲ သမုိင္းရွိခဲ့တာပါပဲ။ လူနည္းစုရဲ႕ သမုိင္းကုိ လူအမ်ားစုေလ့လာဖုိ႔ဆုိတာ ခက္ခဲသလုိ လူနည္းစုကုိယ္တုိင္က ကုိယ့္သမုိင္းကုိေလ့လာဖုိ႔ ေမ့ေလ်ာ့ေနေတာ့ ထင္ရွားတဲ့ သမုိင္းတစ္ခုဟာ ေမွးမွိန္သြားရတယ္ဆုိရင္ မွားမယ္မထင္ပါဘူး။ ေမွးမွိန္သြားရုံပဲရွိတာပါ။ ေပ်ာက္ပ်က္သြားတာ မဟုတ္ပါဘူး။ ထား၀ယ္လူမ်ိဳးရဲ႕ သမုိင္းကုိ တစ္ခ်က္ေလာက္ငဲ့ေစာင္းၾကည့္ လုိက္ေတာ့ ဒီလုိေလးေတြ႔ရပါတယ္။
ထား၀ယ္လူမ်ိဳး ထား၀ယ္သမုိင္းကေတာ့ ေကာဇာ (၁၁၃) ေအဒီ (၇၅၁) မွာ စတင္ခဲ့တယ္ဆုိရမွာပါ။ သာဂရ နန္းေတာ္ စတည္တဲ့ခုႏွစ္ကုိပဲ အေျခတည္စတင္ယူလုိက္တာပါ။ သာဂရၿမိဳ႕မတည္ခင္ ဒူရကတုိင္း၊ ကလိန္ေအာင္ၿမိဳ႕ စတဲ့ ၿမိဳ႕မ်ားတည္ရွိခဲ့တာမွန္ေပမယ့္ စာဖတ္သူမ်ား ေ၀၀ါးစြာနဲ႔ လက္ခံဖုိ႔ခက္ခဲေနမွာစုိးတာေၾကာင့္ တရား၀င္ထုတ္ခြင့္ရခဲ့တဲ့ စာအုပ္ထဲမွ သမုိင္းမ်ားကုိပဲ စာဖတ္သူမ်ားကုိ ျမည္းစမ္းခြင့္ေပးလုိက္တာပါ။
သာဂရၿမိဳ႕တည္ သမႏၱမင္း ေလာင္းလ်ာကုိ သကၠရာဇ္ (၉၇) ခုႏွစ္ ဦးတန္းခူးလျပည့္ေက်ာ္ (၆) ရက္ ေသာၾကာေန႔ မနက္ (၆)နာရီေက်ာ္မွာ ဖြားျမင္ခဲ့တာပါ။ ဖခမည္းေတာ္ရဲ႕အမည္ေတာ္ကေတာ့ ဆင္ျဖဴရွင္ မဟာနရိႏၵမင္း ျမတ္ပဲျဖစ္ပါတယ္။ မင္းစည္းစိမ္ (၂၃) ႏွစ္ စံစားျပီး သက္ေတာ္ (၇၀) မွာ နတ္ရြာစံတဲ့မင္းတစ္ပါးပါ။ နတ္ရြာမစံခင္ ႀကဳံရတဲ့အျဖစ္ေလးေတြ ေၾကာင့္ သားေတာ္ သမႏၱကုိ ေစာေစာစီးစီး ထီးနန္းအပ္ခဲ့သူပါ။ ႀကဳံရတာေလးက ဒီလုိပါ။ သမႏၱမင္းသားငယ္ သက္ေတာ္ (၇)ႏွစ္အရြယ္မွာ စာေပကုိသင္ၾကားရင္းအခ်ိန္ေတြကုိ ကုန္လြန္ေစခဲ့ပါတယ္။ တစ္ေန႔ ထူးျခားတဲ့အျဖစ္က ထင္ရွားျဖစ္ေပၚလာခဲ့ပါတယ္။ ဘူမိေဒ၀နဂရၿမိဳ႕ရဲ႕ ညတစ္ညမွာ ၾကာသပေတး ၾကယ္တံခြန္ႀကီးတလုံး တစ္လခြဲေလာက္ၾကာၾကာ ေပၚေပါက္လာပါသတဲ့။ ၾကာလြန္းတဲ့ ၾကယ္တံခြန္ရဲ႕ နိမိတ္အေၾကာင္းကုိ ဆင္ျဖဴရွင္ ဘုရင္ မဟာနရိႏၵမင္းႀကီးက ပညာရွိအမတ္မ်ားကုိ ေမးၾကည့္တဲ့အခါ အေျဖက ဒီလုိထြက္လာပါတယ္။ ၾကယ္တံခြန္ရဲ႕အတိတ္နိမိတ္ကုိ ေထာက္ေမွ်ာ္ၾကည့္မယ္ဆုိရင္ ဘုရင္မင္းျမတ္ရဲ႕ ေဘးႀကဳံရမယ့္ ကိန္းျဖစ္တယ္ဆုိတာကုိ ေလွ်ာက္တင္ၾကေတာ့ ေဘးမႀကဳံခင္ ကုသုိလ္ခြင္မွာ ေပ်ာ္စံေနႏုိင္ေစဖုိ႔ ဘုရင္ႏွင့္အမတ္မ်ား ေအာင္သာဂရရြာမွ ေျပာင္းေရႊ႕လာကာ ယခုညင္းေထြးရြာအနီး ေတာင္ကုန္းတစ္ခုမွာ စခန္းခ်ၾကပါတယ္။ စခန္းခ်တဲ့အခ်ိန္က ၀ါဆုိခါနီးမုိ႔ ၀ါဆုိအမွတ္အသားအျဖစ္ ေက်ာင္းေဆာက္လုပ္ၾကပါတယ္။ အမိန္႔ေတာ္အရ (၇)ရက္အတြင္း ေဆာက္လုပ္ျပီးစီးတာနဲ႔ ရေသ့၊ ရဟန္းမ်ားကုိ လွဴဒါန္းကာ ေရစက္သြန္းခ်အမွ်ေပးေ၀ခဲ့ပါတယ္။ (အဲဒီေနရာကုိ အခုထိ ၀ါဆုိကုန္းလုိ႔ ေခၚဆုိေနၾကတုန္း ပါပဲ)။ လွဴဒါန္းၿပီးေနာက္ သားေတာ္ သမႏၱမင္း သားကုိ ထီးနန္းကုိခဏလႊဲအပ္ျပီး ကုိယ္ေတာ္တုိင္ ဥပုသ္ေဆာင္၀င္ေတာ္မူပါတယ္။ သက္ေတာ္(၇၀)မွာ ဘုရင္မင္းျမတ္ နတ္ရြာစံကံေတာ္ကုန္သလုိ မိဖုရားႀကီး စုမဒၵီလည္း ဘုရင္နတ္ရြာစံျပီး (၂)ႏွစ္အၾကာမွာ ဘ၀ေျပာင္း ေၾကြစုေတခဲ့ပါတယ္။(ဘူမိေဒ၀နဂရၿမိဳ႕ေတာ္ဆုိတာ ထား၀ယ္ၿမိဳ႕မွ (၁၀) မုိင္အကြာ မိွဳင္းကာရီၿမိဳ႕(ယခု ပကာရီ ရြာ) ကုိေခၚပါတယ္။ စတင္တည္ေထာင္သူကေတာ့ ရန္တပုိ မင္းေခၚ ရာဇာတဗုိလ္မင္း တည္ေထာင္ခဲ့တာပါ။ မင္းႀကီးဟာ ဘုန္းေတာ္အလြန္ႀကီးခဲ့တာမုိ႔ ပထမနာမည္ေပ်ာက္ၿပီး ဆင္ျဖဴေတာ္ကုိပါ ရရွိခဲ့တာေၾကာင့္ ဆင္ျဖဴရွင္ မဟာနရိႏၵလုိ႔ ေက်ာ္ၾကားခဲ့သူပါ။)
နန္းစံဘုရင္ သမႏၱမင္းက ဘူမိေဒ၀နဂရၿမိဳ႕ဟာ ေျမခံမေကာင္းဘူးလုိ႔ယူဆမိတာေၾကာင့္ ပညာရွိအမတ္မ်ားနဲ႔ တုိင္ပင္ကာ နန္းေတာ္အသစ္တည္ေဆာက္ဖုိ႔ ေျမကုိေရြးၾကပါတယ္။ ေျမကုိရွာေဖြေတြ႔ရွိၿပီးေနာက္ သာဂရေန ျပည္ေတာ္ ဆုိတဲ့ နန္းသစ္ ၿမိဳ႕သစ္ကုိတည္ေဆာက္ကာ ထား၀ယ္သမုိင္းရဲ႕အစကုိ ဖြင့္လွစ္ခဲ့ပါတယ္။ ထား၀ယ္ျမစ္ရဲ႕ အေနာက္ဖက္ျခမ္းကုိ ေမးတင္လ်က္ (ယခု ၿမိဳ႕ေဟာင္းရြာ) ေတာင္ဖက္တြင္ ပဒက္ေခ်ာင္း၊ ေျမာက္ဖက္တြင္ ဆင္ပုန္းေခ်ာင္းတုိ႔ကုိ က်ဳံးအေနအရံအတားျပဳကာ ေျမသားၿမိဳ႕ရုိး ၿမိဳ႕တာ ႏွစ္ထပ္ကာရံၿပီး ၿမိဳ႕၀န္းအက်ယ္ တာ (၇၄၀)၊ တံခါးေပါက္ (၄)ေပါက္၊ လမ္းမ (၄)သြယ္နဲ႔ သကၠရာဇ္ (၁၁၃)မွာ တည္ေထာင္ခဲ့တဲ့ သာဂရမင္း ေနျပည္ေတာ္မွာ သမႏၱမင္းဟာမင္းအျဖစ္ စုိးစံခဲ့ပါတယ္။ သူဟာထား၀ယ္သားအားလုံးရဲ႕သမုိင္းအစျဖစ္တာမုိ႔ျမန္မာမ်ားအတြက္ အေနာ္ရထာဘုရင္ဟာျမန္မာရဲ႕စံထားရာဘုရင္တစ္ပါးျဖစ္ခဲ့သလုိသမႏၱမင္းႀကီးဟာလဲ ထား၀ယ္သားမ်ားရဲ႕စံထားရာမင္းတစ္ပါးပါပဲ။ (ေအဒီ (၇၅၁) မွာ တည္ေထာင္ခဲ့တဲ့ သာဂရနန္းေတာ္ရဲ႕ ခုႏွစ္နဲ႔ ေအဒီ (၈၄၉) မွာ စတင္ခဲ့တဲ့ ပ်ဥ္ျပားမင္းႀကီးရဲ႕ မင္းေနျပည္ေတာ္ ပုဂံ ခုႏွစ္ကုိ ႏိႈင္းယွဥ္ၾကည့္ဖုိ႔ မေမ့ပါနဲ႔)။ စာဖတ္သူမ်ား အေနနဲ႔ ေ၀း၀ါးလုိ႔ မသြားရေအာင္ ထား၀ယ္သမုိင္းမွာ ေနရာယူစုိးစံ ခဲ့တဲ့ ဘုရင္မ်ားကုိလည္း ဆက္လက္ဖတ္ရႈပါဦး။ ျမန္မာသမုိင္းမွာ ရာဇ၀င္နဲ႔ မင္းအဆက္ဆက္သမုိင္းဆုိတာရွိသလုိ ထား၀ယ္သမုိင္းမွာလဲ ရွိတယ္ဆုိတာကုိပါ သိသြားပါလိမ့္မယ္။
သာဂရၿမိဳ႕ကုိ သကၠရာဇ္ (၁၁၃)မွာ တည္ခဲ့ၿပီး သကၠရာဇ္ (၂၇၀)မွာ ၿမိဳ႕ပ်က္ခဲ့ပါတယ္။
သာဂရၿမိဳ႕ မင္းဆက္မ်ား
၁။ သမႏၱမင္း (၁၁၃-၁၂၈)
၂။ ဗညားဗလ (၁၂၈-၁၉၀)
၃။ ဗညားရံ ( ၁၉၀-၂၀၅)
၄။ ဗညားေတဆ ( ၂၀၅-၂၂၁)
၅။ ဗညာရံကင္း ( ၂၂၁-၂၄၁)
၆။ ဗညားရံေစာ ( ၂၄၁- ၂၅၄)
၇။ ဗညားဒိပၸ ( ၂၅၄-၂၇၀)
ဒုတိယအၾကိမ္ၿမိဳ႕တည္ ဇလြန္ၿမိဳ႕ (၃၅၇-၄၃၈)
ထုိသာဂရ ျမိဳ႕ေဟာင္းကုိ ၿမိဳ႕ရုိးၿမိဳ႕ကာ ထပ္မံျပဳျပင္၍ ဟံသာ၀တီ ဗညားဦးသည္ ဇလြန္ၿမိဳ႕ဟု အမည္သစ္ျဖင့္ ထပ္မံျမိဳ႕တည္ေစခဲ့ပါတယ္။
ဇလြန္ၿမိဳ႕ မင္းဆက္မ်ား
၁။ ဗညားရံဆက္ (၃၅၇-၃၇၃)
၂။ ဗညားေတာ္ခံ (၃၇၃-၃၉၅)
၃။ ဗညားရံေစာ (၃၉၅-၄၁၅)
၄။ ဗညားကင္းေထာ (၄၂၈-၄၃၈)
ထုိ ဇလြန္ၿမိဳ႕ကုိပဲ ထပ္မံျပဳျပင္ၿပီး တတိယအၾကိမ္ ၿမိဳ႕သစ္တည္ေဆာက္ခဲ့ပါတယ္။
တတိယအၾကိမ္ ၿမိဳ႕တည္ ဇလြန္ၿမိဳ႕ (၉၂၄-၁၁၀၅) မင္းဆက္မ်ား
၁။ ျမသပုိက္ (၉၂၄-၉၂၆)
၂။ ငေထြးညိဳ (၉၂၄-၉၃၀)
၃။ စလင္းမင္း (၉၃၀-၉၃၄)
၄။ သီေပါမင္း (၉၃၄-၉၃၇)
၅။ ရန္ကုန္မင္း (၉၃၇-၉၄၀)
၆။ နႏၵေကာေဒဘရ (၉၄၀-၉၅၅)
၇။ ဥဒိန္ဘရ (၉၅၅-၉၈၅)
၈။ ေတာင္ၾကားမင္း (၉၈၅-၉၉၇)
၉။ စကၠေရာတ (၉၉၇-၉၉၉)
၁၀။ သမႏၱရာဇ (၉၉၉-၁၀၀၅)
၁၁။ ရာဇသူ (၁၀၀၅-၁၀၁၉)
၁၂။ ဒုရင္နႏၵသူ (၁၀၁၉-၁၀၅၃)
၁၃။ ေဇရဘ (၁၀၅၃-၁၀၅၆)
၁၄။ ရာဇသႀကၤန္ (၁၀၅၆-၁၀၅၇)
၁၅။ ပုံႀကိဳင္စား (၁၀၅၇-၁၀၉၉)
၁၆။ ပဘူ (၁၀၉၉-၁၁၀၂)
၁၇။ ဒုရင္စႏၵ (၁၁၀၂-၁၁၀၂)
၁၈။ ငနဲလွ (၁၁၀၂-၁၁၀၅)
ထား၀ယ္ၿမိဳ႕ရဲ႕အေရွ႕ျခမ္းကုိေမးတင္ၿပီး ေတာင္ဖက္ဘုေမၼာ္ေခ်ာင္းႏွင့္ ေျမာက္ဖက္ ေျမာင္းပုလဲေခ်ာင္းတုိ႔ကုိ က်ံဳးကာရံၿပီး ပတ္လည္အက်ယ္အ၀န္း တာ (၂၈၄)တာ သူရဲခုိ (၂၅၈၃) လုံး တံခါး (၅) ေပါက္ ဗဟုိလမ္းမ ( ၄) သြယ္ အုတ္ၿမိဳ႕႐ုိး ေျမအ၀င္ (၄) ေပခြဲ ၿမိဳ႕ရုိးအျမင့္ (၉) ေပ ၿမိဳ႕ရုိးအလယ္ဗဟုိတြင္ဇိနသိရိဘုရားကုန္းေတာ္ႏွင့္ တန္ေဆာင္းေတာ္ႀကီး ေတာင္တံခါးအနီး ဒကၡိဏရာမတုိက္ ေျမာက္တံခါး၀ မနီးမေ၀း၌ သီေပါတုိက္၊ သီေပါတုိက္အေနာက္ မနီးမေ၀းတြင္ အေနာက္တုိက္အပါ၀င္ ၿမိဳ႕ေတာ္ကုိ သာယာ၀တီလုိ႔ နာမည္ေပးၿပီး သကၠရာဇ္ (၁၁၁၆) မွာ ထား၀ယ္ၿမိဳ႕ကုိ စတုတၳအႀကိမ္ တည္ခဲ့ပါတယ္။ ဒါကုိ ထား၀ယ္မ်ားက ဥၾသေအာ္သည္ ထား၀ယ္တည္လုိ႔ ကဗ်ာနဲ႔မွတ္သားခဲ့ပါတယ္။
စတုတၳအႀကိမ္ သာယာ၀တီ ထား၀ယ္ၿမိဳ႕တည္ (၁၁၁၆-၁၁၈၆) မင္းဆက္မ်ား
၁။ မင္းနဲလွ (၁၁၁၆-၁၁၂၁)
၂။ ေရ၀န္ေဒ၀ဒိဗၺ (၁၁၂၁-၁၁၂၂)
၃။ မင္းရွင္ေဇာ္ (၁၁၂၂-၁၁၂၈)
၄။ မဟာေနာ္ရထာ (၁၁၂၈-၁၁၂၉)
၅။ ရာဇသူရေက်ာ္ (၁၁၂၉-၁၁၃၀)
၆။ ေနမ်ဳိးေဇယ်သူ (၁၁၃၀-၁၁၃၈)
၇။ ေနမ်ဳိးလက်္ာေဇယ် (၁၁၃၈-၁၁၄၄)
၈။ မကၡရာဗုိလ္ (၁၁၄၄-၁၁၄၇)
၉။ ပ်ံခ်ီသူရ (၁၁၄၇-၁၁၄၈)
၁၀။ ဦးျမတ္ျဖဴ (၁၁၄၈-၁၁၄၉)
၁၁။ ကုလား၀န္ ( ၁၁၄၉-၁၁၄၉)
၁၂။ ပ်ံခ်ီသူရ (၁၁၅၀-၁၁၅၁)
၁၃။ ဦးျမတ္ျဖဴ (၁၁၅၁-၁၁၅၄)
၁၄။ နတ္မီးလင္း (၁၁၅၄-၁၁၆၀)
၁၅။ ျမိဳ႕၀န္ဘဦး (၁၁၆၀-၁၁၆၆)
၁၆။ စစ္ရဲေက်ာ္ (၁၁၆၆-၁၁၆၇)
၁၇။ ျမိဳ႕၀န္ဘဦး (၁၁၆၇-၁၁၆၉)
၁၈။ ဒုိင္း၀န္မင္း (၁၁၆၉-၁၁၇၃)
၁၉။ ေနမ်ဳိးမင္းေက်ာ္ (၁၁၇၄-၁၁၇၅)
၂၀။ ေနမ်ဳိးေနာ္ရထာ (၁၁၇၄-၁၁၇၅)
၂၁။ ေရႊေတာင္စႏၵသူ (၁၁၇၅-၁၁၈၃)
၂၂။ မင္းႀကီးေက်ာ္စည္သူ (၁၁၈၃-၁၁၈၆)
(ဦးေရႊလုတ္ မွတ္တမ္းကုိ အေျချပဳေရးသည္။ ထား၀ယ္ေဒသျဖစ္ရပ္စဥ္မ်ား စာမ်က္ႏွာ ၁၁)
စာဖတ္သူမ်ားရဲ႕ ထား၀ယ္သားစစ္ေၾကာင္း ထား၀ယ္လူမ်ိဳးစစ္ေၾကာင္းကုိ သမုိင္းကေျပာျပေနပါၿပီ။ သကၠရာဇ္ (၁၁၃)ကေန (၁၁၈၆) ထိ အုပ္ခ်ဳပ္မင္းလုပ္ခဲ့တဲ့ ထား၀ယ္ေဒသ မင္းစုစုေပါင္းဟာ (၅၁) ပါးရွိခဲ့ပါတယ္။ သမႏၱမင္းရဲ႕ ခမည္းေတာ္ မဟာနရိႏၵ မင္းကုိပါ ထည့္မယ္ဆုိရင္ (၅၂) ပါး ရွိခဲ့တယ္ဆုိရမွာေပါ့။
စာဖတ္သူမ်ားရဲ႕စိတ္ကုိ ေ၀း၀ါးေစမယ့္ အခ်က္မ်ားဟာ ထား၀ယ္မင္းမ်ားသမုိင္းမွာ ရွိေနတယ္ဆုိတာကုိ စာေရး သူသိပါတယ္။ ထား၀ယ္မင္းဆက္မ်ားကုိ ၾကည့္လုိက္ရင္ မြန္ နာမည္မ်ားနဲ႔တူတယ္လုိ႔ယူဆရတဲ့ နာမည္ပုိင္ မင္း မ်ား ပါေနတာကုိေတြ႔ရမွာပါ။ တကယ္ေတာ့ နာမည္ဟာ နာမည္ပါပဲ။ မြန္ပုိင္ ျမန္မာပုိင္ဆုိတာ မရွိေလာက္ပါဘူး လြန္ခဲ့တဲ့ ႏွစ္တစ္ေထာင္ေက်ာ္ေလာက္က မြန္နာမည္နဲ႔ေပးတယ္ ျမန္မာနာမည္နဲ႔ေပးတယ္ဆုိတာမ်ိဳးလဲရွိမွာ မဟုတ္ပါဘူး။ တစ္ခုေတာ့ ရွိပါတယ္။ ေအဒီ (၁)ရာစုေလာက္ကတည္းက သေရေခတၱရာနဲ႔ အျပိဳင္စာေရးအတတ္ကုိပါ ကၽြမ္းက်င္ေနတဲ့ မြန္မ်ားကုိ အတုယူၿပီး ထား၀ယ္သားမ်ားရဲ႕နာမည္ကုိ မြန္နာမည္အတူ ေပးခဲ့မယ္ဆုိရင္ေတာ့ ျဖစ္ေကာင္းျဖစ္ႏုိင္ပါတယ္။ လူရဲ႕သဘာ၀ကုိ ေလ့လာၾကည့္မယ္ဆုိရင္ ကိုယ္နဲ႔နီးစပ္ရာ နာမည္ၾကီးသူမ်ားကုိ အတုယူ ကုိယ္သေဘာက်သူရဲ႕ နာမည္မ်ားကုိ ယူျပီး ကုိယ့္သားသမီးမ်ားကုိ နာမည္ေပးတတ္တာေတြ႔ရတတ္ပါတယ္။ စာေပတစ္ခုကုိ ေလ့လာရင္း နာမည္ေပးတာနဲ႔ပတ္သက္ျပီး သိရွိရတဲ့အခ်က္ေလးကုိမွ်ပါရေစဦး။ နာမည္ေပးတဲ့အခါ မိဘကုိရုိေသေလးစားလုိ႔ ေပးတဲ့နာမည္မ်ဳိးလည္းရွိတတ္သလုိ အဘုိးအဘြားစတဲ့ ေရွးလူႀကီးမ်ားရဲ႕အလုပ္အကုိင္နဲ႔ပတ္သက္ျပီး နာမည္ေရွ႕မွာ တပ္ရင္း ေပးထားတဲ့နာမည္မ်ဳိးလဲ ရွိပါတယ္။ ၿပီးေတာ့ ကုိယ္အားက် အတုယူရသူမ်ားကုိ မီွျပီး သားသမီးမ်ားကုိ နာမည္ေပးတာမ်ိဳးလဲရွိပါတယ္။ ဒါကုိေတာ့ အဂၤလိပ္မွာ Stage Names လုိ႔ သုံးတာေတြ႔ရပါတယ္။ စာေရးတဲ့အခါ ကုိယ့္နာမည္ သူမ်ားမသိေစခ်င္လုိ႔ နာမည္၀ွက္ သုံးတာမ်ိဳးလဲရွိသလုိ ေခၚရလြယ္ေအာင္ နာမည္ေျပာင္ေပးတာမ်ိဳးလဲ ရွိပါတယ္။ အခုေခတ္မွာဆုိရင္ အင္တာနက္သုံးတာနဲ႔ သုံးေနက်နာမည္ဆုိျပီးရုိက္ရတာကုိပါ ေတြ႔ရပါလိမ့္မယ္။ ဒါေၾကာင့္ နာမည္နဲ႔ပတ္သက္ျပီး အျငင္းပြားစရာ မရွိေလာက္ဘူးလုိ႔ပဲ ယုံၾကည္ပါတယ္။ ေအဒီ (၁)ရာစုမွာ ႀကီးပြားေနတဲ့ မြန္မ်ားရဲ႕ ၾသဇာလႊမ္းမုိးခံရမယ့္ အျဖစ္ကုိလဲ စာေရးသူလက္ခံပါတယ္။ အင္အားႀကီးသူကုိ အင္အားနဲသူက အားက်ရ မွီခုိရတာ ထုံးစံတစ္ခုပဲ့့မုိ႔ လား။ ၿပီးေတာ့ အေနာ္ရထာမင္းကုိယ္တုိင္ အနိရုဒၶလုိ႔ နာမည္ကုိ ေျပာင္းခဲ့ေသးတာမုိ႔လား။
ဥၾသေအာ္မည္ ကုန္းေဘာင္တည္လုိ႔ ကုန္းေဘာင္ၿမိဳ႕တည္တာနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး မွတ္ရလြယ္ေအာင္ ကဗ်ာေလး စပ္ဆုိထားတာကုိ စာဖတ္သူတုိ႔ ရဖူးၾကမွာပါ။ ကုန္းေဘာင္ေခတ္ကုိ သကၠရာဇ္ (၁၁၁၅) မွာတည္ခဲ့တာကုိ မွတ္ တမ္းျပဳထားတဲ့ ကဗ်ာေလးပါ။ အဲဒီ ကဗ်ာေလးနဲ႔ အသံတူ ကဗ်ာေလးက ဥၾသေအာ္သည္ ထား၀ယ္တည္ပါတဲ့။ ကုန္းေဘာင္ေခတ္နဲ႔ ထား၀ယ္ၿမိဳ႕တည္တာ (၁) ႏွစ္ပဲကြာတာကုိ ေဖၚျပေနတယ္ဆုိတာကုိလဲ စာဖတ္သူ အားလုံးသိၾကမွာပါ။ ဒါေပမယ့္ စာဖတ္သူမ်ား မသိပဲ အလြယ္တကူလက္ခံလုိက္တဲ့ အျဖစ္ေလးတစ္ခုလဲ စာဖတ္ သူမ်ားၾကားမွာ တုိးပြားသြားတယ္ဆုိတာကုိေရာ သတိထားမိၾကပါရဲ႕လား။ ဥၾသေအာ္သည္ ထား၀ယ္တည္ဆုိတဲ့ ကဗ်ာေလးကုိ ရတဲ့အခ်ိန္ကစၿပီး ထား၀ယ္မ်ားရဲ႕စိတ္ထဲစြဲသြားတာကေတာ့ ထား၀ယ္မ်ားေပၚေပါက္လာတာဟာ သကၠရာဇ္ (၁၁၁၆) ခုႏွစ္ပဲျဖစ္တာမုိ႔ ထား၀ယ္လူမ်ဳိးဆုိတာမရွိဘူး ထား၀ယ္လူမ်ိဳးဆုိတာ ျမန္မာလူမ်ဳိးထဲမွာ ပါတယ္လုိ႔ပါပဲ။ သမုိင္းမရွိခဲ့ဘူး သမုိင္းမသိခဲ့ဘူးဆုိရင္ေတာ့ လက္ခံစရာပါ။ ဒါေပမယ့္ ဥၾသေအာ္သည္ ထား၀ယ္တည္ ဆုိတဲ့ကဗ်ာဟာ ထား၀ယ္လူမ်ိဳးရဲ႕အစျဖစ္ေပၚလာတာကုိ ကုိယ္စားျပဳတာမဟုတ္ပဲ ထား၀ယ္ၿမိဳ႕ တည္ခုႏွစ္ကုိပဲကုိယ္စားျပဳတာပါ။ ျပီးေတာ့သကၠရာဇ္ (၁၁၁၅)ခုႏွစ္မွာမင္းျပဳၿပီးထား၀ယ္ၿမိဳ႕ (သာယာ၀တီ)ကုိအုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့တဲ့မင္းနဲလွဆုိတာထား၀ယ္လူမ်ဳိးကုိကုိယ္စားျပဳတဲ့ေနာက္ဆုံးမင္းတစ္ပါးဆုိတာကုိလဲစာဖတ္သူမ်ားရဲ႕ရင္ထဲထည့္ထားသင့္ပါေသးတယ္။ဘာေၾကာင့္ ဒီလုိေျပာတယ္ဆုိတာကုိ စာဖတ္သူမ်ား အတိအက်သိခ်င္ပါသလား။ အေပၚမွာ ေဖၚျပခဲ့တဲ့အတုိင္း ထား၀ယ္လူမ်ဳိးမ်ားရဲ႕သမုိင္းကုိ သကၠရာဇ္ (၁၁၃)မွာ နန္းတည္ခဲ့တဲ့ သမႏၱမင္းက စတယ္ဆုိတာကုိ စာဖတ္သူမ်ားမွတ္မိမွာပါ။ ကုန္းေဘာင္မင္းနဲ႔ ေခတ္ၿပိဳင္ နန္းပုိင္ခဲ့တဲ့ မင္းနဲလွ ဟာ ကုန္းေဘာင္မင္းေလာက္ ဘုန္းမေတာက္ခဲ့တာကေတာ့ အမွန္ပါပဲ။ ဘာျဖစ္လုိ႔လဲဆုိေတာ့ အယုဒၶယတုိ႔ ဟံသာ၀တီေနျပည္ေတာ္မွာ ထင္ရွားခဲ့တဲ့ ရန္ကုန္ (ဒဂုံ)တုိ႔ ကုန္းေဘာင္မင္းပုိင္ျဖစ္လာတာကုိ ေထာက္ဆခဲ့မိလုိ႔ပါ။ ဒါေၾကာင့္လဲ ပဲ ကုန္းေဘာင္မင္းဆက္ျဖစ္တဲ့ အေလာင္းမင္း ဦးေအာင္ေဇယ်ကုိ တတိယျမန္မာႏုိင္ငံတည္ မင္းတစ္ပါးအေနနဲ႔ သတ္မွတ္ခဲ့တာပဲ့မုိ႔လား။ အယုဒၶယ ထိေတာင္ပုိင္ဆုိင္ခဲ့တဲ့ ကုန္းေဘာင္မင္းဟာ ေသးငယ္တဲ့ ထား၀ယ္ကုိ ပိုင္မသြားခဲ့ဘူးဆုိရင္ မွားတဲ့သမုိင္းပဲျဖစ္မွာပဲ့ေလ။ (အယုဒၶယဆုိတာ ယခုလက္ရွိ ထုိင္းႏုိင္ငံ ဘန္ေကာက္ၿမိဳ႕နဲ႔ဆို ကားစီးသြားရင္ ၃ နာရီေလာက္ စီးရပါတယ္။ ထိုင္းႏုိင္ငံရဲ႕ သမိုင္း၀င္ၿမိဳ႕တစ္ၿမိဳ႕ပါ။ အဲဒီၿမိဳ႕ကုိ အရင္က ျမန္မာဆုိရင္ ၀င္ခြင့္မေပးဘူးတဲ့။ မၾကာခင္ကာလကမွ ၀င္ခြင့္ေပးတဲ့ ၿမိဳ႕တစ္ ျဖစ္ေၾကာင္းသိရပါတယ္။ ကုန္းေဘာင္မင္း တန္ခုိးထြားခဲ့တဲ့ အေျခအေနေလးကုိ ျပန္သုံးသပ္ၾကည့္ဖုိ႔ပါ။)
ကုန္းေဘာင္မင္းလက္ထက္မွာ ထား၀ယ္မင္းမ်ား ကုိယ့္ထီးကုိယ္နန္း ကုိယ့္က်ငန္းနဲ႔ေနဖုိ႔၊ ထား၀ယ္လူမ်ိဳးကုိ ကုိယ္စားျပဳတဲ့ ထား၀ယ္မင္းတစ္ပါးသီးသန္႔ျဖစ္ဖုိ႔ဆုိတာ စိတ္မကူးေကာင္းတဲ့အျဖစ္တစ္ခုဆိုရင္ စာဖတ္သူမ်ား လက္ခံႏုိင္ပါ့မလား။ မင္းသက္(၅)ႏွစ္ပဲရွည္ခဲ့တဲ့ မင္းနဲလွ (ထား၀ယ္လူမ်ဳိးရဲ႕ေနာက္ဆုံးမင္း) အျဖစ္ကုိ ၾကည့္ရင္ သိသာလြန္းတယ္ထင္ပါတယ္။ ထား၀ယ္လူမ်ဳိးရဲ႕ေနာက္ဆုံးမင္း သကၠရာဇ္ကုိယူၿပီး ဥၾသေအာ္သည္ ထား၀ယ္တည္လုိ႔ ထား၀ယ္မ်ားယူငင္သုံးစြဲေနသေရြ႕ ထား၀ယ္မ်ားဟာ ျမန္မာလူမ်ိဳးထဲပါတယ္လုိ႔ ယူဆေျပာေဟာေနသေရြ႕ ထား၀ယ္သားမ်ားဟာ သမုိင္းမေက်သူ၊ ထား၀ယ္လူမ်ိဳးတစ္မ်ိဳးရယ္လုိ႔ ျဖစ္လာေအာင္ စတင္တည္ေထာင္ခဲ့တဲ့ ဆင္ျဖဴရွင္ မဟာနရိႏၵမင္း (သမႏၱမင္း၏ ခမည္းေတာ္) နဲ႔ ထား၀ယ္လူမ်ိဳးမ်ား ေရွးလူႀကီးလူေကာင္းပါလုိ႔ သိေအာင္ သကၠရာဇ္ကုိ တိက်စြာျပႏုိင္ေအာင္ မွတ္တမ္းခ်န္ခဲ့ေပးတဲ့ သမႏၱမင္းကုိ သစၥာမေစာင့္သိရာေရာက္ေနဦးမွာပါပဲ။ လူသားနဲ႔ သစၥာဆုိတာ တထပ္ တည္းသြားေနတာပဲ့မုိ႔လား။ ျမတ္ႏုိးစရာ ႏွစ္သက္စရာေကာင္းတဲ့ သစၥာတရားကုိ လက္ကုိင္ထားၿပီး ထား၀ယ္လူမ်ဳိးပါလုိ႔ ေျပာလုိက္ရင္ စာဖတ္သူမွာ သိကၡာက်စရာမ်ားျဖစ္သြားေရာလာ။ သိကၡာက်ခဲ့မယ္ဆုိရင္ေတာင္ သစၥာကုိလက္ကိုင္ျပဳၿပီး ဂုဏ္ရွိစြာ သိကၡာအက်ခံလုိက္ပါ။ သစၥာတရားဆုိတာ လူသားကုိဘယ္ေတာ့မွ သစၥာမေဖါက္တဲ့ တရားတစ္ခုပဲ့ဆုိတာကုိ စာဖတ္သူသိသြားခဲ့မယ္ဆုိရင္…….။ ခုႏွစ္နဲ႔ အျဖစ္ေတြကုိေတြးၾကည့္မိတုိင္း ႏွစ္ေထာင္ေပါင္းမက အခ်ိန္ေတြက ေက်ာင္းသြားရင္း စကားေျပာသံ၊ အလွဴေပးရင္း သာဓုေခၚသံ၊ လယ္ထဲသြားရင္း မိတ္ေဆြမ်ား ေအာ္ဟစ္သံ၊ က်ဴးေက်ာ္သူမ်ားကုိ တြန္းလွန္းရင္း မာန္တင္းသံ စတဲ့ စတဲ့ အသံမ်ားကုိ ၾကားေယာင္မိျပန္ပါတယ္။ ၾကားမိတုိင္းလဲ သစၥာသိ မ်ိဳးခ်စ္ ထား၀ယ္လူႀကီးမ်ားရဲ႕ သတၱိနဲ႔ မ်ဳိးခ်စ္စိတ္ကုိမွန္း ၾကည့္ရင္း ၾကက္သီးပါထမိတယ္။ လူနည္းစုျဖစ္တဲ့ ထား၀ယ္လူမ်ိဳးမ်ားဟာ (၁၁၃) ခုႏွစ္ကတည္းကေန (၁၁၂၁) ေနာက္ဆုံးမင္း မင္းနဲလွ ထိ လူမ်ဳိးတစ္မ်ဳိးအျဖစ္ရပ္တည္ႏုိင္ေအာင္ တြန္းလွန္ရုန္းကန္ခဲ့တဲ့ ထား၀ယ္ေသြးအစစ္ကုိလဲ အားက်မိရဲ႕။ တုိင္းရင္းသား လူမ်ဳိးမ်ား အုပ္စုိးခံရတဲ့အခ်ိန္မွာေတာင္ ကုိယ့္ယဥ္ေက်းမွဳ၊ ကုိယ္ဘာသာ၊ ကုိယ္စကား မေပ်ာက္ပ်က္ေအာင္ ထိန္းသိမ္းႏုိင္ခဲ့တဲ့ ဇာတိမာန္ကုိလဲ ခ်ီးက်ဴးမိပါရဲ႕။ သစၥာေစာင့္သိျခင္း၊ ကုိယ့္ယဥ္ေက်းမႈကုိ ျမတ္ႏုိးျခင္း၊ ကုိယ့္စကားကုိ ထိန္းသိမ္းႏုိင္ျခင္း စတဲ့ဂုဏ္မ်ားဟာထား၀ယ္လူမ်ဳိးမ်ားရဲ႕သေကၤတတစ္ခုပဲဆုိရင္စာဖတ္သူမ်ားျငင္းေလးမလားပဲ။
သမုိင္းဆုိတာ လူမ်ဳိးတစ္မ်ဳိးရဲ႕ အသက္ေသြးေၾကာပဲ့မုိ႔ ကုိယ့္အသက္နဲ႔ ေသြးေၾကာကုိ မစေတးမိဖုိ႔နဲ႔ မေဖါက္မိဖုိ႔ တကယ္အေရးႀကီး တယ္ဆုိတာ စာဖတ္သူနဲ႔ (ထား၀ယ္သူ ထား၀ယ္သားအားလုံးကုိဆုိလုိ) ေနာင္မ်ိဳးဆက္သစ္မ်ားကုိ အသိေပးခ်င္ပါတယ္။ ေရွးထား၀ယ္လူႀကီးမ်ား သစၥာေစာင့္ရင္း အမ်ဳိးဂုဏ္ကုိ ေစာင့္ထိန္းခဲ့တာမုိ႔ အခုထား၀ယ္မ်ား ေရွး ေဟာင္းစကားကုိ သီးသန္႔သင္စရာမလုိပဲ အလုိလုိတတ္ေနတာကုိ ဂုဏ္ယူလုိက္ပါ။ ၿပီးေတာ့ ေနာက္လာမယ့္ မ်ဳိးဆက္သစ္ မ်ားကလဲ စာဖတ္သူမ်ားကုိအတုယူရင္း သမုိင္းဆက္ထိန္းသူမ်ားျဖစ္ေအာင္ အသိေပးခဲ့ဖုိ႔ဟာ စာဖတ္သူမ်ားရဲ႕ တာ၀န္တစ္ခုေပမုိ႔ တာ၀န္သိလုိ႔ တာ၀န္ေက်သူမ်ားျဖစ္ေစခ်င္ပါတယ္။ ေနာက္မ်ဳိးဆက္သစ္မ်ား ထား၀ယ္သမုိင္းကုိဖတ္ၿပီး စာဖတ္သူမ်ားဟာ သူတုိ႔ရဲ႕အတုယူစရာ ဂုဏ္ယူစရာ ေရွးလူႀကီးမ်ားအျဖစ္ခံယူ ထုိက္ေအာင္ႀကိဳးစားေစခ်င္ပါတယ္။
သမုိင္းေပးတာ၀န္ေက်သူမ်ားျဖစ္ပါေစ။
စာေရးသူ – ဦးဉာဏ၀ရ (၂၈၊ ၀၉၊ ၂၀၁၂)
0 comments:
Post a Comment